Copertina

Anche dopo la riduzione del team di sviluppo, la conversazione degli sviluppatori con la comunità non è diminuita e in questi giorni c’è stato più di un intervento su reddit.

Uno dei più interessanti è quello dello sviluppatore Adam Jackson riguardo al Maestro di Spade. Nelle loro statistiche interne Samuro è il quarto eroe più vincente del gioco. Potenziarlo quindi è pericoloso per il bilanciamento del gioco, ma c’è anche un’altra motivazione.

Cambiamenti al kit che rendono un eroe più accessibile (ad esempio fare in modo che la pressione della W non azzeri il contatore di Attacco Critico) tendono a rendere vana la fatica di chi ha imparato a sfruttare al meglio le meccaniche peculiari di un eroe. Per questo tipo di giocatori ci sarebbe quindi meno soddisfazione nel giocare un eroe dalle meccaniche semplificate.

La discussione poi è continuata e Jackson ha divulgato i 5 eroi più vincenti del gioco nella attuale patch insieme ai 5 eroi più bannati. Questi dati fanno sempre riferimento al gioco classificato e a personaggi di livello 10 o superiore.

Gli eroi più vincenti della patch di Imperius

  1. Anub’arak – 56.5%
  2. Probius – 56.1%
  3. Kerrigan – 55.3%
  4. Sgt. Hammer – 54.8%
  5. Samuro – 54.7%

Gli eroi più bannati della patch di Imperius

  1. Diablo (48.0% win rate)
  2. Garrosh (48.2% win rate)
  3. Mal’ganis (50.0% win rate)
  4. Zeratul (53.4% win rate)
  5. Orfea (50.9% win rate)
Just for some transparency, in high level ranked games Samuro is currently the 4th highest winning hero in the game at 54.7%, so there’s not really justification to buff him. He’s been sitting in this space for a very long time. Normally we’d have heavily nerfed a hero like this by now but he’s so niche that we don’t feel justified in doing so.

While I’m open to the idea of “buffing” him by finding ways to make him feel better without actually making him win even more, i’m wary of changes like his W not resetting his crit counter, as those kinds of mechanics are part of the nuance of mastering a hero and they usually are a large contributor to why players enjoy playing them. While removing them or making them easier to do makes them much more accessible, it also can really upset the players who took the time to master that mechanic. You can look at any of the recent Abathur threads related to his Symbiote gameplay for a real-life example of that phenomenon. While i’m not saying something like that would never happen, it would definitely require a lot of playtesting and probably other changes to his kit, which would be too disruptive to the hero to do in a balance patch.

For funsies, and since I totally trust all of you to not misinterpret this data in any way, shape, or form, the top 5 heroes as of the Imperius patch who are Level 10+ with the Hero, in Hero and Team League, and at 1+ MMR are:

Anub’arak – 56.5%

Probius – 56.1%

Kerrigan – 55.3%

Sgt. Hammer – 54.8%

Samuro – 54.7%

Take from that what you will! =)

Edit: Actually for some more insight, the top 5 banned heroes with the same parameters are:

Diablo (48.0% win rate)

Garrosh (48.2% win rate)

Mal’ganis (50.0% win rate)

Zeratul (53.4% win rate)

Orphea (50.9% win rate)

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