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In un recente intervento sul forum ufficiale, Jeff Kaplan ha risposto alle curiosità dei giocatori a cui piacerebbe avere una modalità a ruoli fissi su Overwatch.

La lamentela che ha fatto partire la discussione è la scarsità di giocatori che sono disposti a ricoprire i ruoli di Tank e Healer in confronto al DPS. A questa Jeff ha risposto che internamente avevano provato una modalità chiamata “411” dove ogni squadra doveva obbligatoriamente avere un Tank e un Healer in squadra. I test però sono stati abbandonati perché non era divertente.

La discussione poi è continuata arrivando al tema degli “one trick“, quei giocatori che preferiscono giocare le loro partire con un solo personaggio e che sono spesso argomento di discussione all’interno della community.

Qui Jeff è andato sul personale. Ha raccontato che agli inizi dello sviluppo sperava che tra i giocatori prendesse piede l’abitudine di cambiare eroe al volo durante una partita a seconda delle necessità, approfittando dei kit molto situazionali di alcuni eroi.

La diffusa tendenza a “mainare” un personaggio però li ha costretti a rivedere la sua filosofia di progettazione degli eroi dalle fondamenta, arrivando anche a rework come quello subito recentemente da Torbjörn.

We actually tried a mode we called “411” because it limited comps to 1 tank, 1 healer and the rest DPS.

It was not fun and we didn’t enjoy it. The way the game is tuned, the importance it placed on the lone tank or lone support was too significant. Also, we’ve all evolved as players since 2016 and we’re much better these days at melting the tank or melting the healer than we used to be. Once your lone tank or healer died, it felt like you were forced to completely regroup with no chance of pulling out a win.

It was a good experiment for us to try and led to a lot of good discussion. But yeah, wasn’t fun…

Were you guys expecting 2/2/2 to be the standard go to comp when the game launched?

Does the team have an opinion about what distribution among the three roles is best for the game?

Well, just speaking for myself here, but I expected 1 to 2 tanks and 1 to 2 supports with more variance. I also expected more hero switching. Naively, I didn’t expect “maining” and “one-tricking” to be so dominant.

We imagined a world where players would be ok with Torbjorn on defense but not playing him on attack. The maining/one-trick mindset led to us having to rework those characters to fit with how the game eventually evolved to be played. I guess what I am saying is we hoped to be able to create more highly situational characters with the thought that players would switch in situations where those characters weren’t as viable.

We like the direction things evolved and in hindsight, it seems obvious that they would evolve that way. It’s not that one direction is good or bad… they’re just different directions and we adapted to what the playerbase was doing, rather than fighting against their instincts.

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