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L’Armatura in Azerite e i problemi ad essa collegata sono probabilmente l’argomento più discusso del momento in World of Warcraft. Infatti il sistema di progressione introdotto con Battle for Azeroth non ha decisamente soddisfatto i giocatori, per tutta una serie di problematiche abbastanza importanti.

Feedback negativo a cui il community manager Lore la scorsa settimana ha tentato di arginare e rispondere, ma in maniera abbastanza accondiscendente e poco incisiva. Oggi invece Lore torna ad intervenire sul forum ufficiale presentando le modifiche concrete che arriveranno al sistema dell’Azerite.

Gli sviluppatori hanno identificato, tramite il feedback dei giocatori, i tre principali problemi del sistema al momento:

  • Poca disponibilità dell’equipaggiamento: è difficile ottenere i pezzi che si cerca, anche per una mera mancanza di fonti di ottenimento;
  • Mancanza di scelte interessanti e incisive: non ci sono molte scelte fra i diversi tratti e gli stessi pezzi di Azerite, oltre a dedicarli ad una specializzazione particolare;
  • I tratti non sono molto interessanti di per sé: diversi tratti non sono scelte interessanti e spesso i tratti più semplici sono migliori matematicamente di quelli che agiscono sulle meccaniche delle classi;

Ed ecco le soluzioni previste dal team di sviluppo, gran parte delle quali arriveranno con la patch 8.1:

  • Le Missioni Emissario delle Fazioni forniranno Armatura in Azerite in base al livello oggetti del giocatore, fino al 370. In futuro ci saranno altri metodi per ottenere pezzi d’Armatura tramite gli Emissari;
  • Con la prossima patch aumenterà in generale il livello oggetti e quindi anche quello di questa nuova fonte di equipaggiamento;
  • Aggiungere pezzi d’Armatura alle ricompense delle Mitiche+ favorirebbe solo i giocatori che svolgono questo tipo di contenuto, mentre gli Emissari sono alla portata di tutti;
  • Nei nuovi pezzi di Armatura d’Azerite che saranno aggiunti con la patch 8.1 sarà aggiunto un nuovo anello di tratti, con due tratti specifici per ogni specializzazione;
  • Questo cambiamento sarà valido solo per i pezzi end-game ottenuti (non introdotti) con la nuova patch e non per quelli precedentemente ottenuti;
  • I singoli tratti saranno costantemente bilanciati e si cercherà di rendere quelli generici buoni per ogni tipo di contenuto, ma meno performanti degli specifici tratti delle specializzazioni;
  • Molti dei nuovi tratti della 8.1 seguiranno questa filosofia e saranno più legati alle Classi;

Cosa ne pensate? È la via giusta da intraprendere per migliorare il sistema dell’Azerite?


Thanks for all of the continued feedback and discussion around the Azerite Armor system. We’ve been following the community discussions closely, and the systems team has been focusing on making some improvements as their top priority. I’ve got some updates to share on our current thoughts, as well as some upcoming changes.

To start, here’s some of the bigger issues we’ve been seeing brought up:

  • Overall Availability: While there’s plenty of Azerite Armor in the 295-340 item level range, further sources are heavily limited and susceptible to bad luck. Even players who are doing a wide range of high-end content are still wearing at least one Item Level 340 piece, despite having replaced all their other gear several times over. Everything else about the system is basically irrelevant if you can’t get your hands on the gear in the first place.
  • Lack of Agency: When items do drop, it can feel like you’re not really given much in the way of options. You can choose whether you want this to be a Fire or a Frost piece, or a versatile one with a generic trait, but that isn’t necessarily an interesting choice. And when you look at the complete package, those choices don’t often feel like they’re having a meaningful impact on how you play your character.
  • Trait Depth: Several of the traits that are considered the “best” mathematically turn out to be some of the simplest mechanically, which reinforces the sense that the system isn’t really affecting gameplay.

We agree that those issues need to be resolved. So, here’s a few changes we’re working on:

  • We need to make Azerite Armor more available, for all types of players, through a method everyone can utilize. So we’re actually looking at Emissary rewards for that. The plan is to make Azerite Armor rewards from Emissary quests scale all the way up to 370 (based on your item level), which gives everyone a new, reliable source for appropriate gear. Further on, we’re looking at making some further improvements to the ways Emissaries reward gear, but getting more Azerite Armor in your hands is the higher priority for the immediate future.
  • When we add new Azerite Armor in what we’re calling “BfA Season 2” (starting with Siege of Zuldazar and its corresponding Mythic+ and PvP seasons), we’re going to add another outer ring to those pieces of gear that has two spec-specific trait options for each spec. This effectively means that your favorite traits will be available on a lot more items, while also opening up a lot more options across the scope of all of your Azerite pieces (and thus, we hope, create more interesting decisions).
  • We’re also going to continue to work on the individual traits themselves. We’ve done some basic tuning so far, but we’re taking the lessons we’ve learned from these first iterations forward, and Tides of Vengeance will bring new traits into the pool that reflect that. Our goal is to make the more generic traits be decent middle-of-the-road options for when you want to use a single piece for multiple situations or specs, but make sure the spec-specific options (which are generally the more interesting traits) win out in their respective environments.

Some of those changes won’t be coming until Tides of Vengeance (and you’ll see them on the PTR soon), but the overall availability of Azerite Armor is a much more pressing concern, so we’re investigating ways of hotfixing that directly into the live game. I don’t have a solid timeline on when that might be yet, but we’ll definitely have more information to share as soon as we can confirm when that can happen.

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